-->

Bila Yoga "hendak" difatwakan haram

Yoga Video Tree Pose - VrksasanaImage by myyogaonline via Flickr
salam semua,

Entry kali ini aku nak sentuh pasal yoga ni, pasal aku panas hati baca komen2 orang Islam yang dah pandai menghina ulamak dan buta hati.

Aku tak nak komen pasal Yoga ni, ada unsur Hindu ke, senaman sahaja ke. Semua boleh baca and google kan. Persoalannya sekarang, kenapa kita perlu melatah dan gelabah bila Majlis Mufti belum lagi keluarkan fatwa.

Ramai lah pengamal-pengamal Yoga Islam yang bagi pendapat dan hukum masing-masing. Mengaji pun tak habis, hadis pun tak hafal dah pandai keluar hukum. Majlis Mufti adalah di kalangan Ulamak Islam, bukannya budak lepasan UIA. Mereka adalah pakar dalam ilmu-ilmu Islam. Kita kena hormat, akur dan wajib patuh. Kalau bukan Ulamak yang kita nak ikut saper lagi. Setiap keputusan yang diambil semestinya dikaji dan di halusi, bukan hentam sembarangan.

Yang aku sedihnya, orang Islam sendiri yang kutuk Majlis Ulamak ni. Cukup-cukuplah kita di serang oleh bukan Islam. Kalau bukan kita orang Islam yang hendak mempertahankan agama kita siapa lagi ? Seperti kata Nabil, "Lu pikir lah sendiri"


Solat a good alternative to yoga


Wikipedia refers to yoga as traditional physical and mental disciplines originating in India; to the goal achieved by those disciplines; and to one of the six orthodox schools of Hindu philosophy.

It is intimately connected to the religious beliefs and practices of the Indian religions. The influence of yoga is also visible in Buddhism.

Practising yoga won’t cause a Muslim to deviate and become a Hindu but copying or adding elements which are clearly from other religions is not acceptable in Islam. The reminder was given in Surah Al Kafirun.

By practising the act which is endorsed by the Hindu and Buddhism religions, one indirectly permits these religions although the faith in the heart remains unchanged.

Muslims who feel offended need to take this issue seriously. In Islam, there are so many healthy activities well known to be good for the health, physically and mentally.

One such activity is Solat, which is to be performed five times a day. Solat dictates a sequence of movements which is good for the body.

There are some health benefits in performing the prayer as it has been proven to increase concentration and refine memory, provide a calming effect and regulate stress, and make the body healthy and active.

Studies have shown that the act of sujud, or prostrating, in solat, encourages blood circulation to several nerves in the brain which do not receive regular blood flow in normal positions. The hearts and spines of pious Muslims are healthy as they receive constant stimulation.

So why look far for such stuff for a healthy lifestyle when you can find alternatives so close to you?

TENGKU AZLAN SULAIMAN,
Sri Kembangan.



Fatwa haram:

http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/PrintFatwa.php?lang=E&Id=85297

link blog;

Reblog this post [with Zemanta]

Dapatkan update terkini dari saya terus ke email anda:

4 Responses to "Bila Yoga "hendak" difatwakan haram"

  1. mmg pun..tgk pun mcm patung budha duduk...

    BalasPadam
  2. kita dah ada solat wat pe la nak yoga yogi lagi eh...

    BalasPadam
  3. aku pun dulu nak melatah. mcm org2 yang kau ckp tu lah. tapi kemudian aku terpikir balik, majlis fatwa tu siapa kan, tentu tentunya org2 yang lebih tahu dari aku bab bab haram halal ni.

    aku rasa memang tak patut untuk org yg mengaji Islam tak habih untuk mengutuk dan mempertikaikan Majlis Fatwa tu. Tapi aku rasa salah gomen kita jugak. Ada kalanya institusi agama kita nampak macam digunakan utk memuaskan agenda politik, bukan kerana Allah semata. Ini membuatkan org hilang respek pd majlis fatwa. Itu tak sebut mahkamah shariah lagi.

    ok. i better shut up. sekian.

    BalasPadam
  4. puan ct,

    majlis mufti pernah kelaur kan fatwa, haram meletakkan kalungan bunga di tugu negara..but still PM buat jugak. Aku tak nampak kat mana majlis mufti di peralatkan.

    even dlm muay thai pun ada menda yg haram.so maybe pada kita nampak ok pada alim ulamak tak ok

    BalasPadam

Sila komen jangan malu-malu. Saya sedia mendengar